Klarälvsbanan är nio mil mysig asfaltsväg utan bilar - Naturnära färd på historisk järnvägsvall

Nu är vi startklara. Framför oss ligger en lång friluftsdag som endast är löst planerad med några pauser för fika och lunch. För övrigt låter vi vad som helst hända på vår cykelfärd söderut längs Klarälvsbanan. Det är 28 km till Munkfors, 56 km till Edeby hembygdsgård och 89 km till Karlstad.

Med på turen är våra vänner Björn och Ulrik, båda två vana vid långa turer, på cykel såväl som på skidor och skridskor. Visst hade det varit möjligt att se den här dagen som en träningsdag inför framtida lopp och utmaningar. Men vi blir snabbt överens om att nu ska vi trampa lugnt genom Klarälvdalen, så att vi verkligen hinner att uppleva något på vägen. Dagarna är långa den här tiden på året. Kanske blir det ett kvällsdopp i Kroppkärrssjön efter målgång. 

Den som kom på idén att asfaltera banvallen efter nedläggningen av den historiskt viktiga Nordmark-Klarälvens Järnvägar, NKlJ-banan, borde få en guldstjärna. Utbyggnaden skedde etappvis under fem års tid mellan 2000 och hösten 2005. Sedan dess används Klarälvsbanan till vardags av både cyklister och inlines-åkare. Samtidigt slingrar den sig genom värmländsk vildmark, öppna fält och genom samhällen som ett fantastiskt erbjudande till friluftsmänniskor från hela världen. 

Det går lika bra att färdas norrut från Karlstad till Uddeholm/Hagfors som söderut, med anslutning ända ut till Vänern vid Mörudden på Hammarö. Många passar dessutom på att göra turen till ett större äventyr med avstickare till olika sevärdheter och aktiviteter, eller genom övernattning på någon campingplats, vandrarhem och hotell.

Redan efter några kilometer kommer vi till den första gamla järnvägsbron som förbinder Norra Råda med Åros. Strax före finns en naturskön rastplats med utsikt över Rådasjön. En informationstavla berättar att vi nu befinner oss på 60:e breddgraden, i linje med St Peterburg i Ryssland, Grönlands sydspets och Seward i Alaska. Vi får också veta att det längs Klarälvsbanan finns 29 utpekade naturobjekt – unika platser som visar hur specifika fåglar, insekter och blommor lever och bor i miljöer med höga naturvärden. Den som vill veta mer kan köpa en Naturguide på någon av turistbyråerna längs vägen.

Vi tar en paus mitt på den träbelagda bron. Fotograferar, dricker vatten, äter frukt, messar några bilder till vänner som inte kunde följa med. Sedan cyklar vi vidare med siktet inställt på Höje. Här vet vi att det finns ett vedugnsbageri i den gamla lanthandeln, och tanken är att köpa nybakade bullar till eftermiddagskaffet.

Det är öppet! Bagarna Lars Gustavsson och Ann-Britt Gustavsson tycker att det är roligt när cyklister längs Klarälvsbanan hittar hit. En liten skylt visar vägen, ett par hundra meter från själva banan, vid landsvägen. Vi väljer både kanelbullar och kardemummabullar, och passar dessutom på att köpa med härligt mörkt, kumminkryddat rågsurdegsbröd.

I Munkfors gör vi nästa avstickare ner till de tegelröda industribyggnaderna vid Bruksparken. Här andas miljön brukshistoria med anor från 1670-talet. Tankarna om tidens gång känns svindlande. Vad hade svensk industri varit utan de tidiga innovationer som föddes runt om i Värmland? När vårfloden är som starkast forsar Munkforsen som bäst – här finns Värmlands största naturliga vattenfall.

Vi ställer cyklarna en stund och sträcker på benen medan vi strosar runt. Kollar vår kartapp och skickar solkrämen mellan oss. Sedan tar vi sikte mot lunch i skuggan på kaféet Söta Kaka i utkanten av Munkfors. 

När vi väl hoppar upp i sadeln igen är det inte långt till nästa historiska paus, vid hembygdsgården i Ransäter. Här finns möjlighet till övernattning i stuga och på vandrarhem. Det får bli en annan gång för då vill vi samtidigt passa på att besöka minnesgårdarna Erlandergården och Geijersgården. 

Nu cyklar vi vidare genom öppet odlingslandskap och kortare sträckor med skog. Klarälven slingrar sig fram och där växtligheten tunnar ur har vi henne (ja, i Värmland är älven en hon) i ögonvrån. Vi börjar bli kaffesugna och längtar efter bullarna vi köpte tidigare. 

Det perfekta raststället hittar vi i Edeby, där vi slår oss ned i trädgården till Övre Ulleruds hembygdsgård. Gården, som kort och gott kallas ”Där ner”, är varsamt bevarad och har en historia som börjar på 1840-talet. 

Det börjar kännas i kroppen att vi har cyklat hela dagen men än är det en bit kvar till Karlstad. Deje, Forshaga, Ulvsby, Edsgatan – ju längre söderut vi kommer, desto mer cykeltrafik blir det att hålla koll på. Cykelpendlarna är på väg hem från jobbet i båda riktningar. Dessa sista kilometer råder till och med hastighetsbegränsning på Klarälvsbanan. Max 30 km/tim.

Vi välkomnas till Karlstad av Klarälvsbanans egen portal. Det känns riktigt härligt!

Ett reportage av
Katarina Averås, friluftsreporter
Øyvind Lund, frilansfotograf

Hitta boende i Klarälvdalen: https://www.klaralvsbanan.se/sv/bo/alla-boenden?sid=127c3a6944d4 

Allt du behöver veta om Klarälvsbanan och Klarälvsleden – aktiviteter, boenden och sevärdheter: https://www.klaralvsbanan.se/sv

Här finns kartor för Klarälvsbanan och Klarälvsleden: https://www.klaralvsbanan.se/sv/kartor-0

Hyra cykel

 

Photo credit: Fika är en viktig del av cykelturen
Nej